Wojny rdzeniowe
Wojny Rdzeniowe to gra dla programistów; w grze tej gracze tworzą
programy komputerowe, które następnie „walczą” ze sobą. W dużym
uproszczeniu można powiedzieć, że walka polega na wykonywaniu swojego
kodu i zmuszenia przeciwnika do wykonania instrukcji DAT
—
program, który wykona ją jako pierwszy, przegrywa.
Magazyn Enter
Dawno, dawno temu było takie czasopismo „Enter”. Teraz już go nie ma, a szkoda, bo to był dobry, profesjonalnie przygotowany magazyn komputerowy. Było tam o biznesie, o rozwoju informatyki i o nowościach. Cechą charakterystyczną były przeprowadzane przez redakcję testy — testowano wszystko: edytory tekstu (to były czasu, gdy było więcej edytorów tekstu, teraz wszyscy mamy Worda), kompresory plików, drukarki igłowe. A najciekawszym działem była „Akademia”. I w tej „Akademii” pisano o rzeczach fascynujących — między innymi właśnie o Wojnach Rdzeniowych.
To, co poniżej, to przepisane treści publikowanych w „Enterach” artykułów o Wojnach Rdzeniowych. Działo się tam, jak widać, dużo — bo publikowano i poradniki dla początkujących, i omawiano strategie, i recenzowano kody wojowników, i organizowano nawet Mistrzostwa Polski. I ja tam byłem, i miód i wino piłem, ale to było dawno i nieprawda.
Rzecz jasna wszelkie prawa do artykułów zachowują ich autorzy (a może właściciele „Entera”? Nie wiem); wszystkie poniższe teksty pozwoliłem opublikować sobie na podstawie licencji fair use. Tuszę, że nikt z autorów (albo właścicieli „Entera”) nie ma nic przeciwko.
- Kowboj, Ferret i inni wojownicy, luty 1992
- Gisela, Shark i inni wojownicy, luty 1993, strony 31-32
- Gisela, marzec 1993, strona 28
- W tym szaleństwie jest metoda?, marzec 1993, strony 28-29
- Pluton, maj 1993
- I szaleństwo, i metoda, maj 1993, strony 92-93
- Rozpoczynamy nowy turniej, lipiec 1993, strona 98
- Jak (można) trenować wojowników?, sierpień 1993, strona 91
- II Mistrzostwa Polski, listopad 1993, strona 158
- Krajobraz przed bitwą, grudzień 1993, strony 151-152
- Wykonywanie rozkazów, grudzień 1993, strona 153
- Przygotowania do zawodów, styczeń 1994
- Miotacze bomb, luty 1994
- Krzemowe armie (1), kwiecień 1994, strona 146
- Gisela po raz drugi, czerwiec 1994, strony 124-125
- Gisela2, sierpień 1994, strona 119
- Traper, wrzesień 1994
- ESDE, październik 1994, strona 130
- Skoczki, skoczki, skoczki, listopad 1994, strona 158
- Wyszukiwanie przeciwnika, luty 1995
Magazyn Komputer
Jeszcze dawniej temu, wtedy, gdy po ziemi dreptały jeszcze ostatnie dinozaury, a piszący te słowa rozpoczynał dopiero naukę w jednej z ursynowskich szkół podstawowych, założone zostało inne czasopismo, o nazwie “Komputer”. W czasach jego świetności autor niniejszej strony był za smarkaty, by w pełni docenić potencjał i profesjonalne – jak na tamte czasy – treści artykułów. Zakupiłem jego może dwa czy trzy numery; moją uwagę w drugiej połowie lat 80-tych przykuwał bardziej “Bajtek”.
Niemniej, poczucie kronikarskiego obowiązku nakazuje mi wspomnieć o jednym “Komputera” wydaniu, w którym panowie Tatarkiewicz i Majewski napisali wprowadzający do Wojen Rdzeniowych artykuł. Jego kopie można znaleźć na archive.org, poniżej znajduje się jego transkrypcja do postaci HTML. Wbrew zawartym w nim (tym artykule) treściom, w “Komputerze” o Wojnach Rdzeniowych więcej nie pisano.
- Wojny Rdzeniowe (1), magazyn “Komputer”, wrzesień 1987, strony 23-25.
Różności
- List z szefostwa ICWS PDF, ~500KB. List, który William Buckley, dyrektor Międzynarodowego Stowarzyszenia Wojen Rdzeniowych wysłał do Polski. Uroczy jest fragment: The recent glasnost and perestroika of Gorbachev, and the fact that the Soviet Academy is quite interested in Core War, will work to give you much help in promoting Core War competition. Rok 1988, pamiętajmy.
- Newsletter sekcji Core War w Polsce, wersja PDF ~4.5 MB lub HTML. Ciekawostka z zamierzchłej przeszłości. Na drugiej stronie zasłoniłem adresy redakcji i członków sekcji.