Magazyn Enter, luty 1993, strony 31-32

Andrzej Stasiewicz

Gisela, Shark i inni wojownicy

Nadeszła połowa grudnia. W szarą mokrą niedzielę stanęło w równym szeregu pięćdziesięciu wojowników, gotowych walczyć o tytuł Mistrza Polski w Wojnach Rdzeniowych. Jest to pierwsza tego typu impreza w naszym kraju, nie licząc turniejów rozgrywanych w zamierzchłej przeszłości pod dowództwem weterana, pana Jacka Krywulta.

Poziom turnieju był bardzo wysoki. Zgłoszono 49 programów, co było dużym zaskoczeniem.

Turniej został rozegrany w Ośrodku Komputerowym Katedry Fizyki w Białymstoku. Dysponowaliśmy tam 8 komputerami połączonymi w sieć. Każdy wojownik został komisyjnie umieszczony we wspólnym dla wszystkich stanowisk katalogu REDLIB, zaś jego kompilat także we wspólnym katalogu OBJLIB. Sprawdzaliśmy jedynie, czy każdy wojownik w linii komentarza ma umieszczeony adres wego autora. Potem na komputerach uruchomiliśmy system WOJOWNIK, pod nadzorem którego miała toczyć się batalia. Ponieważ WOJOWNIK mieści jednorazowo tylko 10 programów, zaszła konieczność utworzenia 5 grup eliminacyjnych. Insygnia 50 wojowników (dołożyłem swojego mistrza, który walczył poza konkursem i nie pretendował do nagród) został zapisane na karteczkach i trafiły do dzbana. Mimija wyciągała karteczki, a my wysyłaliśmy wojowników w bój na 5 arenach jednocześnie. Grupy zostały oznaczone literami A, B, C, D i E. Jak to dokładnie wyglądało możecie zobacyzć sami na dyskietce będącej dokumentacją zawodów. Znajdują się tam orginalne pliki konfiguracyjne poszczególnych grup. Wystarczy którykolwiek z nich załadować do WOJOWNIKA (pozycja menu „Opcje z dysku”) i wydać polecenie „Egzamin”, by poczuć atmosferę wielkiej imprezy. Wyniki mogą się nieco różnić, bowiem zgodnie z umową początkowa odległość między wojownika była dana liczbą pseudolosową. Przebieg pojedynczej walki może zależeć od tej wartości.

Postanowiliśmy trochę złagodzić warunki awansu do kolejnych rund turnieju. Jak pamiętacie, umówiliśmy się, że każdy pojedynek będzie powtarzany 5-krotnie, zaś z każdej grupy awansuje do dalszych gier połowa wojowników. Zdecydowaliśmy, że każdy pojedynek powtórzymy 20-krotnie, by całkiem zminimalizować efekty wywołane wspomnianym losowaniem dystansu. Z grupy wyjdzie 4 najlepszych wojowników, 2 najgorszych od razu odpadnie, zaś pozostali powalczą jeszcze w 2 pełnych grupach barażowych. Po eliminacjach na placu boju miało pozostać 30 wojowników.

O godzinie 13 pliki sterujące były gotowe. Na 5 komputerach wybraliśmy z menu WOJOWNIKA wariant „Opcje z dysku” i zaraz potem „Egzamin”. Rozległ się bitewny zgiełk. Nie sprawdziły się obawy kilku Czytelników, że warunki walki (mała arena i niewielka liczba ciosów) będą preferować przypadkowe rozwiązania. Kolejność na wszystkich listach była wyraźnie zaznaczona zróżnicowanym dorobkiem punktowym.

Eliminacje

Grupa A

Wojownik Autor Liczba punktów
NXC 8 Tadeusz Moroń, Brzeszcze 1340
MUNCHO Łukasz Osuch, Siedlce 1195
IZI8_3 Krzysztof Izdebski, Jawor 1 015
IZI8-BIS 915
NO3 Ireneusz Błonar, Warszawa 910
IZI7_1 825
SZPERACZ2 Ziemowit Kordecki, Wrocław 760
W4005S Rafał Gromadka, Warszawa 730
MORS10 Wojciech Nowosielski, Uhrusk 705
IZI4 605

Grupa B

Wojownik Autor Liczba punktów
Gisela1 Andrzej Maciejczak, Sieradz 1535
CARRIER Paweł Chodowiec, Płock 1275
PLUTON Robert Grzymowicz, Turek 1140
ORK_URK Jarosław Pyszny, Rydułtowy 1110
AGENT2 Rafał Gromadka, Warszawa 975
NO1 855
IZI3 685
IZI11 605
IZI18_1 440
IZI18 380

Grupa C

Wojownik Autor Liczba punktów
BEAST Piotr Móżdżyński, Warszawa 1445
IZI17_2 1345
IZI17 1305
FIN14DSS Jarosław Chudziak, Warszawa 1105
QG4 Ziemowit Kordecki, Wrocław 975
MUNCHO2 800
BARNAK Tomasz Barnakiewicz. Warszawa 770
IZI9 565
IZI18_2 485
MORS9 205

Grupa D

Wojownik Autor Liczba punktów
OJCZYM Jarosław Chudziak, Warszawa 1275
FILUT Norbert Kilen, Warszawa 1145
MICHA Mirosław Chaja, Katowice 1015
IZI17_3 955
MORS12 925
SZPERACZ Tomasz Kołodziejczyk, Gdańsk-Oliwa 845
NO2 815
SZPERAC1 Ziemotw Kordecki, Wrocław 785
IZI10 700
IZI14_1 540

Grupa E

Wojownik Autor Liczba punktów
PANDORA Krzysztof Łoś, Warszawa 1275
Shark Adam Ryba, Krapkowice 1220
PLUS Andrzej Stasiewicz 1130
ZOMBI Jarosław Chudziak, Warszawa 1025
BARNAK2 925
CYBORG3D Tomasz Dzikuć, Zielona Góra 745
IZI17_4 740
DRAGON Aleksander Pyszny, Rydułtowy 670
MIESZKO Rafał Gromadka, Warszawa 640
MORS11 600

Po eliminacjach w 5 grupach nastąpiła przerwa, w czasie której przygotowaliśmy boje repasażowe dla 20 spragnionych sukcesu wojowników, którzy zajęli miejsca od 5 do 8.

Repasaże były twarde i wyrównane. W obu grupach oznaczonych R1 i R2 trwała zacięta walka o upragnione miejsce w pierwszych piątkach. Samo piąte miejsce wielokrotnie przechodziło z rąk do rąk. Nikt nie poddawał się bez walki. To było pasjonujące.

Po eliminacjach na udeptanej ziemi pozostało 30 wspaniałych rycerzy. Karteczki z ich imionami ponownie trafiły do dzbana losu. Bez żadnej preferencji rozlosowaliśmy wojowników do 3 grup ćwierćfinałowych. Rozpoczął się bój, jakiego jeszcze nie toczono na krzemowych ringach.

Do półfinału miało od razu awansować po 5 najlepszych wojowników, po 2 najsłabszych na tym etapie kończyło swoją batalię, pozostali (miejsca 6-8) musieli jeszcze walczyć w grupie repasażowej. Grupa repasażowa liczyła 9 zawodników. Z grupy tej odpadało 4 najsłabszych. Tak więc w półfinale walczyło 2 wojowników.

Ćwierćfinały

Grupa A

Wojownik Liczba punktów
PLUTON 1270
NXC8 1135
ZOMBI 1035
OJCZYM 1030
BARNAK 920
FIN14DSS 855
AGENT2 765
CYBORG3D 755
IZIS-BIS 740
IZI17_3 495

Grupa B

Wojownik Liczba punktów
CARRIER 1235
PANDORA 1160
PLUS 1090
FILUT 980
IZI17_2 950
ORK_URK 855
SZPERACZ 740
BARNAK2 695
MUNCHO 665
QG4 630

Grupa C

Wojownik Liczba punktów
GISELA1 1500
SHARK 1255
BEAST 1085
NO1 855
MICHA 800
IZI17 790
IZI17_4 735
IZI17_1 715
IZI8_3 640
MUNCHO2 625

Do półfinałów awansowali niemal wszyscy zdobywcy 3 pierwszych miejsc w grupach eliminacyjnych. Szczególnie silna okazała się grupa eliminacyjna B. Znów los podzielił półfinalistów na 2 grupy oznaczone A i B. Wyśmienici wojownicy skrzyżowali broń na dwóch arenach jednocześnie. Bezpośrednio do finału awansowało po 3 zawodników, po 2 ostatnich odpadało. Ci, którzy zajęli miejsca od 4 do 8, walczyli w barażach o 4 miejsca premiowane awansem do ścisłego finału. Słabych już tu nie było. Szczególnie grupa A okazała się bardzo wyrównana. W grupie B doszło po raz ostatni do pojedynków bratobójczych: programy IZI oraz BARNAKI reprezentowały te same szkoły walki. Faworytem mistrzostw wydawał się być tajemniczy wojownik GISELA1 — jako jedyny nigdy dotychczas nie doznał porażki.

Półfinały

Grupa A

Wojownik Liczba punktów
CARRIER 1210
PLUS 1190
PLUTON 935
MICHA 885
ORK_URK 875
FIN14DSS 835
FILUT 805
NXC8 785
NO1 745
ZOMBI 735

Grupa B

Wojownik Liczba punktów
GISELA1 1550
SHARK 1310
BEAST 1140
PANDORA 1000
IZI17_2 860
BARNAK2 750
OJCZYM 710
CYBORG3D 575
IZI17_4 570
BARNAK 535

Wszyscy kibice zgromadzili się dokoła jedynek jeszcze włączonego komputera. W jego pamięci rozpoczął się decydujący bój. Tajemnicze w tym momencie, nikomu z obserwatorów nieznane strategie walki miały przynieść ich twórcom laury bohaterów. Programy. jak gladiatorzy po opuszczeniu szkoły walki, musiały same sobie radzić na gorącej arenie. Zwyciężył ten, kto w czasie długich, samotnych wieczorów lepiej wyostrzył broń. I mimo, że mój PLUS nie sprostał wszystkim rywalom, byłem z Was niezwykle dumny, Szlachetni Wojownicy. To był turniej, który przejdzie do historii. Chwała zwycięzcom i chwała pokonanym.

Oto oficjalne wyniki I Mistrzostw Polski w Wojnach Rdzeniowych: mistrzem Polski '92 został Andrzej Maciejczak z Sieradza, wicemistrzem Polski'92 został Adam Ryba z Krapkowic, trzecie miejsce przypadło Wojciechowi Grzymowiczowi z Turka.

Kompletna lista finalisów wygląda następująco:

  1. GISELA1, Andrzej Maciejczask, Sieradz
  2. SHARK, Adam Ryba, Krapkowice
  3. PLUTON, Wojciech Grzymowicz, Turek
  4. BEAST, Piotr Móżdżyński, Warszawa
  5. PLUS, Andrzej Stasiewicz, Warszawa
  6. PANDORA, Krzysztof Łoś, Warszawa
  7. CARRIER, Piotr Chodowiec, Płoc
  8. MICHA, Mirosław Chaja, Katowice
  9. ORK_URK, Jarosław Pyszny, Rydułtowy
  10. OJCZYM, Jarosław Chudziak, Warszawa

Zwycięzca otrzymuje komputer PC/AT. Zdobywca drugiego miejsca — licencjonowaną grę komputerową, 20 dyskietek oprogramowania shareware (do wyboru z oferty funkcjonującego Wydawnictwa Shareware House) oraz gratisową roczną prenumeratę ENTER-a. Zdobywca trzeciego miejsca — licencjonowaną grę komputerową i 10 dyskietek oprogramowania shareware do wyboru. Pozostali finaliści (poza autorem) otrzymują licencjonowane gry komputerowe.

W najbliższej przyszłości omówimy najciekawsze programy i strategie. Być moze otrzymamy też nowe, lepsze środowisko do Wojen Rdzeniowych, gdyż kilku Czytelników wyraża ochotę poprawienia i rozbudowania WOJOWNIKA.

Zainteresowani moga kupić dyskietkę-protokół z dokładną historią zawodów i wszystkimi wojownikami. Jest to doskonały materiał szkoleniowy. Dyskietka jest dostępna w naszym Shareware House.